PERSBERICHT – Belvilla kwartaalbericht Q2-2013
Vakantiewoningenspecialist Belvilla ziet in de eerste maanden van 2013 een omzetgroei van +8% op de vakantieboekingen van Belgen. Opvallend in deze economisch mindere tijden zijn de vele boekingen voor mei, de populariteit van vakantiewoningen voor de zomermaanden en de groei op de Belvilla Elite Collection. In 2012 realiseerde Belvilla een omzetgroei op de Belgische markt van ruim 9%. Dat jaar kende voor de vakantiewoningenspecialist een sterke start en vooral ook een goed najaar, grotendeels door de vele wintersportboekingen. Dat is een voordeel van een vier-seizoenen-aanbieder als Belvilla.
Aanzienlijk meer verblijven in mei
Belvilla ziet vanuit de Belgische markt een aanzienlijke groei van +40% in verblijven tijdens de maand mei. Deze maand biedt door de lange weekends van Hemelvaart en Pinksteren extra goede mogelijkheden voor een (korte) vakantie. Vakantie in eigen land is dan veruit de favoriet, gevolgd door Nederland en Frankrijk. Bijna 40% van alle meiboekingen tot nu toe is relatief last minute vastgelegd in maart en april.
Zomervakantie in trek
Vakantiewoningen zijn ook voor de zomer in trek. Belvilla noteert tot nu toe een groei van 12% op de zomerboekingen. Bestemmingen Frankrijk, België en Italië zijn voor de komende zomer koplopers. Grootste groeiers zijn Oostenrijk (+33%), België (+25%), Portugal (+24%) en Italië (+23%).
Opvallende groei Elite Collection
Opmerkelijk in deze economische tijden is de zeer sterke groei op het luxe aanbod van Belvilla. De Belvilla Elite Collection laat in 2013 tot nu toe een omzetgroei zien van ruim +50%. De wens naar zeer exclusieve vakantiewoningen is blijkbaar nog steeds actueel. Deze zeer strikte selectie van superdeluxe huizen lanceerde Belvilla begin 2012 om tegemoet te komen aan de behoefte van een ultiem luxe vakantiebeleving. De woningen hebben niet alleen zeer uitgebreide faciliteiten, maar zijn daarnaast ook tot in de puntjes afgewerkt en beschikken veelal over extra service, zoals een kok of babysit.
Vakantiehuizen: van niche naar volwassen
Belvilla verklaart deze groeicijfers mede uit de consumentenbehoefte naar zekerheid, vrijheid en de gunstige prijs/kwaliteitsverhouding van vakantiewoningen. De vakantiehuizenmarkt maakte de laatste jaren een sterke ontwikkeling door, van een nichemarkt naar een volwassen markt. Alleen al via Belvilla vonden in 2012 ruim 4,5 miljoen overnachtingen plaats. Consumenten kunnen tegenwoordig kiezen uit een ruime keuze aan vakantiewoningen, zowel direct via de huiseigenaar als via een reisorganisatie. De vakantiehuizenmarkt lijkt daarmee erg transparant, maar de jaarlijks terugkerende berichten over vakantiehuisoplichting bewijzen het tegendeel. Veel consumenten hebben het risico ervaren van een vakantiehuisboeking buiten een betrouwbare reisorganisatie om, bijvoorbeeld via online advertentiekanalen. Gerenommeerde reisorganisaties als Belvilla bieden vakantiegangers de garantie dat de vakantiewoning die ze boeken ook werkelijk bestaat. Dat zorgeloze gevoel strekt zich ook uit tot na het verblijf, waarbij ze eventueel kunnen terugvallen op afhandeling van schades en klachten. Om tegemoet te komen aan deze zekerheidsbehoefte, heeft Belvilla een speciale pagina opgesteld: www.belvilla.be/zekerheden.