Gezinnen stellen steeds hogere eisen aan de vakantiewoning zelf en de omgeving waar deze gelegen is. Als het aan mannen ligt, is de gehuurde vakantiewoning vooral vrijstaand met eigen zwembad en vlotte internetverbinding. Vrouwen willen een bakker of een kleine supermarkt in de directe omgeving voor de eerste levensbehoeften en om producten en typische regionale recepten uit te kunnen proberen. Ook hebben ze graag lokale restaurants in de buurt om af en toe buiten de deur te eten. Ouders willen dat hun kinderen leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten en voor hen is dus vooral het sociale aspect belangrijk. Dit blijkt uit een onderzoek dat Belvilla onlangs liet uitvoeren onder Nederlandse consumenten door Goos Marketing Research uit Amsterdam.
Belvilla, online specialist in vakantiewoningen, liet aan de vooravond van het boekingsseizoen voor het voorjaar en de zomervakantie de verschillende eisen onderzoeken die consumenten aan vakantiewoningen stellen. Ook werd gekeken welke specifieke interesses mannen, vrouwen en kinderen hebben als ze eenmaal in de vakantiewoning verblijven. De sleutel tot een goede vakantie zit in de mix van inspanning en ontspanning. Dit kan zowel plaatsvinden in de vakantiewoning als in de directie omgeving en wat verder daarbuiten.
Eisen en interesses
Onderzoeker Robert Goos licht de uitkomsten toe: “Je kunt stellen dat vrouwen meer van de software zijn, datgene rondom het huis. 61% wil een grote tuin, 59% een zwembad en 27% wil dat er huisdieren zijn toegestaan. Mannen daarentegen zijn meer van de hardware, van de woning zelf. 61% wil een vrijstaand huis, 44% internet, 38% airconditioning. Daarbij willen ze liever dan vrouwen geen huisdieren.” Verder zijn een landelijke omgeving (92%), terrasjes en plaatselijke markten (85%) en culturele bezienswaardigheden (79%) belangrijk in de nabijheid van een vakantiewoning. Respondenten boven de 45 jaar en alleenstaanden kiezen graag voor een omgeving met culturele bezienswaardigheden, mooie natuur en een huis dat meer afgelegen ligt.
“Een combinatie van inspanning en ontspanning blijkt in het onderzoek overduidelijk de sleutel tot een goede vakantie”, zo stelt Hedwig Wassing, directeur van Belvilla. “Lekker luieren en lezen, maar ook wandelen, fietsen en zwemmen hoort er voor het merendeel van de ondervraagden absoluut bij. Voor ons bevestigt het onderzoek de vorig jaar reeds ingezette trend en grotere vraag naar comfortabele en goedgelegen vakantiewoningen. Deze trend zagen we al tijdens de wintersportboekingen, waar er veel vraag is naar goed uitgeruste chalets aan de piste. Je ziet dat gezinnen en vriendengroepen niet kiezen voor het comfort van zomaar een woning, maar van een vakantiewoning die niet onderdoet voor - of zelfs comfortabeler is dan - hun eigen huis. Voor de zomer hebben we ons aanbod vooral aan de bovenkant van de markt verder uitgebreid met woningen die meer faciliteiten bieden en wat betreft activiteiten in de omgeving alle mogelijkheden bieden voor zowel vakantiegangers met als zonder kinderen.”
De trend naar meer comfort blijkt ook uit de eerste boekingen voor aankomende zomer: Belvilla ziet dat er duidelijk meer 4- en 5-sterren woningen worden geboekt en minder vakantiehuizen met één ster.
Huiseigenaren zelf steeds actiever
81% van de respondenten geeft aan dat zij het liefst dagtrips maken tijdens de vakantie. Om consumenten meer en beter inzicht te geven in wat er precies in de (directe) omgeving van het huis te doen is, betrekt Belvilla de eigenaren van de Belvilla vakantiewoningen actiever dan voorheen. “Op onze recent vernieuwde website krijgen de huiseigenaren die hun woning via onze site verhuren de mogelijkheid om de ins en outs van de regio op de website te zetten. Dat waarderen gasten enorm. De activiteiten en bezienswaardigheden worden vervolgens overzichtelijk weergegeven op een plan. Denk hierbij aan de dichtstbijzijnde bakker, het gezelligste restaurant en de leukste activiteiten voor kinderen”, aldus Wassing.
Het Belvilla Vakantiehuisonderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Goos Marketing Research onder 518 Nederlanders in de leeftijdscategorie 30 tot en met 65 jaar.
De drie Belvillapijlers
Het onderzoek toont nog meer aan, namelijk dat de koers die Belvilla momenteel vaart, aansluit bij de wensen van de consument. Belvilla vakantiewoningen zijn namelijk uniek, gelegen op een plek waar altijd iets te beleven is en zijn ook nog eens aantrekkelijk geprijsd. Alle vakantiewoningen worden getoetst aan de hand van deze drie Belvillapijlers en zo kan Belvilla voldoen aan de hedendaagse eisen die worden gesteld aan een vakantiewoning.