Hoewel veel wetten en regels hetzelfde zijn in alle EU landen, zijn er ook verschillen. Verkeersregels zijn soms net even anders. Neem vooraf dus kennis van afwijkende voorschriften in het land van je bestemming en de landen waar je doorheen komt. Zonde om uit onwetendheid tegen een forse boete aan te lopen. En, nee, je komt er niet mee weg, want als je in een ander EU land een boete krijgt, valt die gewoon bij je thuis op de mat. Hier zetten we verkeersregels in een aantal Europese landen op een rijtje.

België

verkeersborden in Koekelberg, Brussel

In Vlaanderen is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 70 kilometer, tenzij borden anders aangeven. In Wallonië is dat 90 kilometer per uur. Binnen de bebouwde kom mag je overal 50.

Bij langzaam rijdend verkeer is ritsen verplicht als twee rijstroken worden samengevoegd. Dit betekent dat je tot vlak voor de versmalling op je eigen rijstrook moet blijven rijden en dan pas mag invoegen. De bestuurders op de doorgaande rijstrook moeten om de beurt één voertuig laten invoegen. Wie zich hier niet aan houdt riskeert een flinke boete.

Verkeer op een rotonde heeft in België voorrang. En het is verboden de motor te laten draaien wanneer je stilstaat, bijvoorbeeld bij het wachten voor een overweg.

Frankrijk

Champs-Elysées bij nacht

Frankrijk heeft enkele jaren geleden de maximum snelheid op wegen met twee rijstroken buiten de bebouwde kom verlaagd van 90 naar 80 kilometer per uur. Op wegen met vier rijstroken mag je 90 kilometer rijden bij droog weer en 80 bij regen. Voor autowegen geldt een maximum snelheid van 130 kilometer bij droog weer en 110 kilometer bij regen. Houd er rekening mee dat er in Frankrijk vooral tijdens de vakantieperiode veel wordt geflitst.

In veel Franse steden heb je een milieuvignet nodig op dagen met veel luchtvervuiling, en het centrum van Parijs is permanent een Zone à Circulation Restreinte, waarvoor je een Crit’Air Ecovignet nodig hebt.

Het gebruik van gsm en gps is aan strenge regels gebonden. Met je gsm in de hand bellen mag ook niet wanneer je stilstaat langs de weg, en tijdens het rijden mag je telefoon zich niet in je gezichtsveld bevinden. Een radarverklikker is uit den boze. Word je betrapt op het gebruik hiervan dan riskeer je een boete die kan oplopen tot 1.500 euro.

Twee dingen die je verplicht aan boord moet hebben in Frankrijk zijn een alcoholtest en een reservebril voor bril- of contactlensdragers.

Duitsland

Autobahn bij Frankfurt

De Duitse Autobahnen behoren tot de weinige wegen ter wereld waarop geen algemene snelheidsbeperking geldt. Wel wordt 130 kilometer per uur aanbevolen als richtsnelheid. De camera’s op de Duitse snelwegen controleren onder meer op bumperkleven. Als veilige afstand geldt de helft van de rijsnelheid in meters. Bij 130 kilometer per uur is dat dus 65 meter. Boetes lopen afhankelijk van de gereden snelheid en de afstand ten opzichte van de voorganger op van 75 tot 400 euro.

Ook in Duitsland moeten brildragers een reservebril bij zich hebben. En als je hond meegaat op de achterbank is een hondengordel verplicht.

Italië

politiecontrole bij Florence

Op de Italiaanse autosnelwegen is de maximale snelheid 130 kilometer per uur, op de autowegen 110. Op andere wegen buiten de bebouwde kom 90, en binnen de bebouwde kom 50 kilometer.

Ook in Italië hebben veel steden milieuzones ingevoerd. De regels verschillen nogal van stad tot stad. Om niet de fout in te gaan, kan het verstandig zijn je auto buiten de milieuzone te parkeren en verder te gaan met openbaar vervoer of te voet.

Handsfree bellen met een koptelefoon op is verboden, evenals roken in de auto in het bijzijn van kinderen onder de 18 of een zwangere vrouw. Je mag rekenen op een bijzonder hoge boete als je hierop betrapt wordt. Een andere afwijkende regel geldt wanneer je fietsen meeneemt achterop de auto of caravan. Die moeten worden voorzien van een reflecterend aluminium bord, dat 50 bij 50 centimeter meet en wit van kleur is, met vijf rode diagonale strepen. Voor meereizende honden is in Italië een hondenrek verplicht.

Spanje

Toro de Osborne, Alave, Spanje

Op Spaanse autosnelwegen is de maximale snelheid 120 kilometer per uur. Voor secundaire wegen met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm geldt 90 kilometer als maximum, en op wegen met een middenberm of andere scheiding tussen de rijstroken mag je 100 rijden. Binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 50 of 30 kilometer, afhankelijk van de plaatselijke regels.

Handsfree bellen met oortjes is in Spanje verboden, evenals als het aanraken van een gps of smartphone tijdens het rijden. Alleen een gps-toestel mag zich in je gezichtsveld bevinden. En ook in Spanje moeten brildragers een reservebril bij zich hebben. Reist je hond mee op de achterbank, dan is een hondengordel verplicht.

Naar Blog overzicht